Bedriftskultur-Kjernen i organisasjonsidentitet
Jan 09, 2024Bedriftskultur er en essensiell og ofte undervurdert faktor som påvirker både ansattes trivsel og selskapets suksess. Det er et begrep som referer til valgte verdiene organisasjonen har satt seg. Med verdiene som er valgt setter disse standarden for regler, normer, atferdsmønsteret og arbeidsmiljøet innenfor en organisasjon. Kulturen bedriften har er grunnlaget organisasjonsidentiteten og er en viktig faktor for å definere hvordan de ansatte samhandler, tar beslutninger og oppfatter sitt arbeidsmiljø.
Bedriftskultur er hverken noe en kan se, eller berøre fysisk. Det er heller ikke noe en kan måle seg til på en konkret måte, men det er et komplekst sett av verdier, normer og regler som former organisasjonens DNA. Den omfatter de uttalte og implementerte regler som påvirker samspillet med alle i organisasjonen, inkludert med eksterne aktører og interessenter. Det er en kraft som påvirker alt fra hvordan kommunikasjonen og beslutningsprosesser blir utøvet, arbeidsmoral og innovasjon.
En kan høre at en bedrifts kultur sitter i veggene, og kan derfor være vanskelig å forklare hvorfor ting er som de er. Dette kan jo selvfølgelig være god kultur, men også være en ukultur som fremmer dårlig arbeidsmiljø og en usikker arbeidsplass. En ting er helt sikkert, en god bedriftskultur er ikke noe lederen bare kan vedta og si er gyldig fra dagens dato, det er noe som må modnes i hele organisasjonen, modnes etter de verdiene som er vedtatt. Verdier som gjerne leder har satt sammen med sine medarbeidere.
Verdier
Vi er alle et enkelt individ som har våre egne verdier, dette kan være verdier vi har opparbeidet oss gjennom oppvekst fra familie, kultur og ellers gjennom livet. Organisasjonen en er ansatt i har sitt sett med verdier, disse kan avvike fra den enkeltes medarbeiders personlige verdier. Dette kan være helt greit, men kan bli en akilleshæl om den enkelte sine verdier er så avvikende fra organisasjonens verdier, at den hindrer organisasjonen å trekke i ønsket retning.
Å definere organisasjons verdier kan ta litt tid. Men her er noen nyttige spørsmål å stille seg:
- Hvordan skal alle, både ledere og medarbeidere ha det på jobb?
- Hva ønsker bedriften å være ovenfor kunder og andre relasjoner?
- Hvilke opplevelser skal kunder og leverandører ha etter de har hatt kontakt?
- Hvordan ønsker organisasjonen å bli oppfattet utenfra?
- Hvordan skal organisasjonen bli mer bærekraftig?
En kan ha proaktive, dristige og innovative verdier som:
- Fremoverlent
- Modig
- Nytenkende
Dersom det ligger i organisasjonens kultur at det ikke er rom for å feile! Da er verdiene på kollisjonskurs med bedriftskulturen og noe må gjøres ASAP! For skal en være fremoverlent, modig og nytenkende må det være rom for å feile på ferden der målene skal oppnås.
For å oppsummere. Ønsker en å endre eller definere bedriftskulturen, må en starte med å se på verdiene som ligger i bunn av organisasjonen. Disse er grunnlaget for en rekke regler og normer som igjen ligger grunnlaget for bedriftskulturen, og danner organisasjonens identitet.